The essential capacity of games in education: Minecraft study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v9i11.10603

Keywords:

Electronic Games; Minecraft; Digital age; Gamification.

Abstract

This work proposes the use of gamification in teaching in order to optimize and enhance learning through digital culture, in which digital games are present, as a way of promoting a space in which the student awakens his own role, as well as reflections on the significant potential of games as an interdisciplinary practice introduced in the school environment. We used the principles of learning good games for analysis purposes and outlined this qualitative study in the analysis of the language of a game aimed at the educational environment. Among the findings, we highlight the Minecraft game that provides various types of experience, learning and levels of playfulness and interaction. We highlight the interdisciplinarity that the use of Minecraft can provide in basic education. In addition, playfulness is a relevant instrument for fruitful learning. This research lasted for three months, being of a qualitative nature, starting from a literature review, constituting itself as a bibliographic research.

Author Biographies

Danilo da Costa, Universidade Católica de Brasília

Mestrando em Educação pela Universidade Católica de Brasília, Especialista em Direito Constitucional e Processo Constitucional; Direito do Trabalho e Processo Trabalhista e Direito Administrativo. Licenciado em Geografia pela Universidade Anhanguera. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9522717317530051. Orcid: http://orcid.org/0000-0003-1849-4945. E-mail: educadordanilocosta@gmail.com

João Carlos Gonçalves, Universidade de Brasília

Mestrando em Ciências Contábeis pela UnB (DF), possui graduação em Ciências Contábeis pela Unisantos - Faculdade de Ciências Econômicas e Comerciais de Santos. Atualmente é consultor empresarial e professor do IBMEC e Faculdade Processus no DF, com MBA em Gestão de Empresas, cursado no INPG em 2003. Na Faculdade Processus, coordena o grupo de pesquisa “Aspectos contábeis e/ou financeiros da políticas Públicas”. CV: http://lattes.cnpq.br/9535681858709853. Orcid: http://orcid.org/0000-0001-5167-8135. E-mail: joca.goncalves@yahoo.com.br.

Jonas Rodrigo Gonçalves, Universidade Católica de Brasília

Doutorando em Psicologia; Mestre em Ciência Política (Direitos Humanos e Políticas Públicas); Licenciado em Filosofia e Letras (Português e Inglês); Especialista em Direito Constitucional e Processo Constitucional, em Direito Administrativo, em Direito do Trabalho e Processo Trabalhista, entre outras especializações. Professor das faculdades Processus (DF), Unip (SP), Facesa (GO), CNA (DF). Escritor (autor de 61 livros didáticos/acadêmicos). Revisor. Editor. CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/6904924103696696. ORCID: http://orcid.org/0000-0003-4106-8071. E-mail: jonas.goncalves@institutoprocessus.com.br.

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Published

04/12/2020

How to Cite

COSTA, D. da; GONÇALVES, J. C. .; GONÇALVES, J. R. . The essential capacity of games in education: Minecraft study. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 11, p. e80691110603, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i11.10603. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/10603. Acesso em: 19 apr. 2024.

Issue

Section

Review Article