Public Policies for the Financing of Basic Education: Mapping Research on Fundeb

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v10i11.19804

Keywords:

Public policy; Fundeb; Education financing.

Abstract

The article aims to analyze the existing academic productions with the Fundeb theme and their contributions to the improvement of the Brazilian educational process. This is a study supported by bibliographical and documentary research that begins with the right to education as a public policy, and continues with the study of the main sources for financing basic education from the 1988 Federal Constitution, followed by the review of literature, whose highlight is the Fund for Maintenance and Development of Basic Education and Valorization of Education Professionals (Fundeb). In this sense, discussions begin with the choice of sources from the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), due to the notoriety of the research meeting of the main universities in the country, on the subject. The productions show us an overview of how Fundeb worked until the year 2020, demonstrating the aspects that should be improved in the New Fundeb. Research shows how Fundeb, throughout its duration, has proven to be essential for financing basic education, even though it needs some adjustments and improvements.

Author Biographies

Morgana Brazil Santos, Universidade Federal do Amazonas

Professora da Educação Básica da rede estadual, formação em Pedagogia com especialização em Gestão Escolar. Mestranda em Educação do Programa do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Amazonas, e participante do grupo de pesquisa Grupo Gênero, Trabalho e Educação (FACED/UFAM).

Silvia Cristina Conde Nogueira , Universidade Federal do Amazonas

Graduada em Pedagogia (2001), Mestra (2007) e Doutora (2016) em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Desde 2009 é professora na UFAM, onde atua no Departamento de Administração e Planejamento (DAPLAN) e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Faculdade de Educação (FACED). Atualmente é Diretora da FACED, eleita para o quadriênio 2018-2022. Vice-líder do Grupo Gênero, Trabalho e Educação (FACED/UFAM), grupo de pesquisa em atividade desde o ano 2000.

References

Abdalla, P. A. (2016). O pós Fundeb no oferecimento de matrículas para a educação infantil no Estado de São Paulo. Dissertação de mestrado,Universidade Estadual Paulista.

Adrião, T. &Pinto, J. M. (2006) Noções Gerais Sobre o Financiamento da Educação no Brasil. EccoS – Revista Científica. 8(I),23-46.

Amaral, N. (2012). Para compreender o financiamento da educação básica no Brasil. Líber Livro.

Andrade, F. A. (2016). Controle social na política de financiamento da educação: uma análise da atuação dos conselhos do Fundeb na região metropolitana de Campina Grande, PB. Dissertação de mestrado. Universidade Federal de Pernambuco.

Aquino, J. S. (2019). Conselho de Acompanhamento e Controle Social (CACS) do Fundeb no Município de Macau/RN: Discutindo a participação dos Conselheiros. Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Barbosa, J. L. (2014). O Vencimento e Remuneração do Magistério Público Municipal de Natal/Rn: Repercussões de Implementação do Fundeb (2007-2010). Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Batista, J. R. (2017). CACS-FUNDEB: território de subjetividade e de possibilidades de práticas democráticas. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de São Carlos.

Behring, E. R. & Boschetti, I. (2009). Política Social: fundamentos e história (6a ed.), Cortez.

Bobbio, N. (2004). A Era dos direitos. Elsevier. Tradução Carlos Nelson Coutinho.

Braga, M. V. A. (2011). O Controle Social da Educação Básica Pública: A atuação dos Conselheiros do FUNDEB. Dissertação de mestrado,Universidade Federal de Brasília, Brasília, DF, Brasil.

Caldeira, R. J. (2016). Limites e possibilidades da/na gestão do conselho de acompanhamento e controle social Fundef/Fundeb Em Rondonópolis – MT. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis, MT, Brasil.

Cavalcanti, C. R. (2019). Federalismo e Financiamento da Educação Básica No Brasil: A assistência técnica e financeira da União aos entes federados subnacionais. Appris.

Coutinho, C. N. (1999). Cidadania e Modernidade. Perspectivas. 22, 41-59.

Cury, C. R. J. (2002). Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa. 116, 245-262.

Cury, C. R. J. (2018). Financiamento da Educação Brasileira: do subsídio literário ao Fundeb. Educação & Realidade. 43 (4), 1217-1252. http://dx.doi. org/10. 1590/2175-623684862

Davies, N. (2003). Os recursos financeiros na LDB. Universidade e Sociedade. http://www. redefinanciamento. ufpr. br/antigo/nic3. html.

Ferreira, C. O. (2018). Fundeb Em Manaus: composição e aplicação dos recursos no Sistema Municipal de Educação na capital do Estado do Amazonas. Dissertação de mestrado. Universidade Federal do Amazonas, Manaus, AM, Brasil.

Freire, E. J. (2016). A câmara do Fundeb do conselho municipal de educação de Alta Floresta/MT: lemas e dilemas na atuação. Dissertação de mestrado,Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, MT, Brasil.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projeto de pesquisa. (4a ed.) São Paulo: Atlas.

Gomes, D. A. P. (2014). As consequências do Fundeb para a oferta da educação básica em dois municípios da região metropolitana de Campinas: análise das alterações na divisão de responsabilidades entre os entes federados (2005—2012). Dissertação de mestrado. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Gonçalves, A. M. M. (2015). O Financiamento da Educação e o Potencial de Controle Social dos Conselhos do FUNDEB: O Caso de SINOP - MT. Dissertação de mestrado,Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, MT, Brasil.

Gonzaga, E. T. (2017). Atores, Interesses e Desafios na Formulação do Fundeb. Dissertação de mestrado. Universidade de Brasília, Planaltina, DF, Brasil.

Hofling, E. M. (2001). Estado e Políticas (públicas)Sociais [online]. Caderno Cedes. 55, 30-41.

Lins, F. G. S. (2014). Recursos do FPM e Fundeb: impacto no desempenho escolar nos municípios cearenses no triênio 2007 2009 e 2011. Dissertação de mestrado. Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, Brasil.

Machado, M. F. F. (2007). A proposta de FUNDEB do executivo federal: Interlocuções na formulação da política. Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Martins, P. S. (2010). O financiamento da educação básica como política pública. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação. 26 (3), 497-514.

Magro, F. C. (2014). Federalismo, políticas educacionais e qualidade do gasto público: Uma análise do FUNDEB no Tocantins. Dissertação de mestrado, Universidade de Tocantins, Palmas, TO, Brasil.

Mendes, D. C. B. (2012). A relação entre os entes federados no financiamento da educação básica no Brasil no contexto da política de fundos (Fundef/Fundeb). Dissertação de mestrado. Universidade Federal do Pará, Belém, PA, Brasil.

Menezes, S. S. J. (2008). A vinculação constitucional de recursos para a educação:Os (des)caminhos do ordenamento constitucional. Revista HISTEDBR On-line, Campinas.

Miranda, A. C. (2010). A visão dos gestores escolares sobre a influência do Fundef/Fundeb na qualidade de educação ofertada pela rede municipal de ensino de Viçosa-MG. Dissertação de mestrado. Universidade Federal de Viçosa, MG, Brasil.

Neiverth, T. (2009). A transição do financiamento das creches conveniadas em Florianópolis: entre o FUNDEB e a focalização. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis-SC, Brasil.

Nunes, A. N. F. (2016). O Fundeb na prática: uma análise jurídica dos desafios para a implementação de políticas públicas no brasil. Dissertação de Mestrado, Fundação Getúlio Vargas. Escola de Direito de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Oliveira, M. L. (2018). Avaliação do Fundeb: a dependência de recursos federais e as despesas com remuneração dos profissionais do magistério nas redes de ensino municipais. Dissertação de mestrado. Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil.

Paro, V. H. (1998). A gestão da educação antes às exigências de qualidade e produtividade da escola pública. In: Silva, Heron (Org). A escola cidadã no contexto da globalização. Vozes.

Peroni, V. (2003). Política Educacional Papel do Estado: no Brasil dos anos 1990. Xamã.

Piana, M. C. (2009). As políticas sociais no contexto brasileiro: natureza e desenvolvimento. In: A construção do perfil do assistente social no cenário educacional [online]. Cultura Acadêmica.

Pinto, J. M. R. (2019). A política de fundos no Brasil para o financiamento da educação e os desafios da equidade e qualidade. Propuesta Educativa. 28 (52), 24-40.

Rolim, R. M. G. (2021). A Política de Fundos no financiamento da Educação Básica: considerações acerca do fortalecimento do projeto de educação pública de qualidade. Revista Educação e Políticas em Debate. 10 (1), 54-74.

Santos, J. B. (2012). O Fundeb e a Educação Infantil no Município de Itabuna. Dissertação de mestrado, Universidade Federal Da Bahia.

Senna, R. J. (2014). A política e remuneração docente e valorização do magistério no município de Campo Grande (MS): Impactos da implantação do Fundeb (2007 – 2012). Tese de Doutorado, Universidade Federal de Mato Grosso.

Silva, J. C. F. (2018). O Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb) como fator de elevação das despesas previdenciárias nos municípios pernambucanos. Dissertação de mestrado. Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brasil.

Souza, C. (2006). Políticas Públicas: uma revisão da literatura. In Revista: Sociologias, 20-45. http://www. scielo. br/pdf/soc/n16/a03n16.

Published

05/09/2021

How to Cite

SANTOS, M. B. .; NOGUEIRA , S. C. C. . Public Policies for the Financing of Basic Education: Mapping Research on Fundeb. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 11, p. e425101119804, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i11.19804. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/19804. Acesso em: 25 apr. 2024.

Issue

Section

Education Sciences