Programming logic teaching through abstract problems with plane geometry content

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v11i9.29683

Keywords:

Programming logic; Abstract problems; Knowledge Transposition; Teaching.

Abstract

This article reports on the application of a workshop with the objective of proposing abstract problems in programming logic based on plane geometry content. The LOGO tool was used for the development of algorithms by students, whose purpose was to build figures from the application of the postulates of plane geometry. These objects were drawn from the turtle's trail, which moves through a sequence of commands from a given algorithm. The results obtained show that there was no direct transfer of knowledge from geometry to the construction of algorithms, but it is necessary to build new knowledge that encompasses these two content domains. We observed difficulties in the interpretation and division of problems and in the capacity for abstraction. We also concluded that we need to focus our pedagogical praxis on activities that develop the students 'abstract thinking, as the area of algorithm programming requires skills with a high level of abstraction and this gap ends up becoming a challenge for the students' development.

References

Amantes, A. (2009). Contextualização no ensino de Física: efeitos sobre a evolução do entendimento dos estudantes. Tese de doutorado, Instituto de Física, Universidade Federal de Minas Gerais.

Bigolin, N. M., Silveira, S. R., Bertolini, C., de Almeida, I. C., Geller, M., Parreira, F. J., & Macedo, R. T. (2020). Metodologias Ativas de Aprendizagem: um relato de experiência nas disciplinas de programação e estrutura de dados. Research, Society and Development, 9(1), e74911648-e74911648.

Campos, R. L. B. L. (2009, September). Lógica de programação: Há como melhorar o aprendizado fugindo dos padrões estabelecidos nos livros didáticos e adotados pela maioria dos docentes. In XVII Congresso Iberoamericano de Educación Superior em Computacion (CLEI-2009-CIESC) (pp. 22-25).

Falkembach, G. A. M., Amoretti, M. S. M., Tarouco, L. R., & Viero, F. (2003). Aprendizagem de algoritmos: uso da estratégia ascendente de resolução de problemas. 8º Taller Internacional de Software Educativo. Santiago, Chile.

Fischer, K. W., & Bidell, T. R. (1998). Dynamic development of psychological structures in action and thought.

Gomes, A., Carmo, L., Bigotte, E., & Mendes, A. (2006, September). Mathematics and programming problem solving. In 3rd e-learning conference–computer science education (pp. 1-5).

Gomes, A., Henriques, J., & Mendes, A. (2008). Uma proposta para ajudar alunos com dificuldades na aprendizagem inicial de programação de computadores. Educação, Formação & Tecnologias-ISSN 1646-933X, 1(1), 93-103.

Gomes, A., & Mendes, A. (2014, October). A teacher's view about introductory programming teaching and learning: Difficulties, strategies and motivations. In 2014 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) Proceedings (pp. 1-8). IEEE.

Grollmus, N. S., & Tarrés, J. P. (2015). Relatos metodológicos: difractando experiencias narrativas de investigación. In Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research (16(2), 24).

Martins, S. W., & Correia, L. D. A. (2003). O Logo como ferramenta auxiliar no desenvolvimento do raciocínio lógico–um estudo de caso. In Internacional Conference on Engineering and Computer Education–ICECE.

Pereira Júnior, J. C. R., & Rapkiewicz, C. E. O Processo de Ensino-Aprendizagem de Fundamentos de Programação: Uma visão crítica da pesquisa no Brasil. In I Workshop de Educação em Computação.

Pimentel (2019). Linguagem LOGO. https://sites.google.com/site/infoeducunirio/perspectiva-construtivista/linguagem-logo

Probleminha: Estrela Pentagonal. Clubes de Matemática da OBMEP: Disseminando o estudo da matemática. http://clubes.obmep.org.br/blog/probleminha-estrela-pentagonal/

Ramos, B. A., & Moraes, E. C. (2020). Robótica Educacional como metodologia motivadora no ensino de lógica de programação na Educação Profissional e Tecnológica. Research, Society and Development, 9(12), e18591210938-e18591210938.

Regebe, F. (2017). A evolução das habilidades cognitivas de raciocínio lógico em tecnologia da informação. Tese de doutorado, Instituto de Física, Universidade Federal da Bahia

Regebe, F., Amantes, A. (2019) Performance analysis of students regarding the complexity and content dimensions of items in learning of programming logic. In European Science Education Research Association – ESERA

Rodrigues, M. C. (2002) Como Ensinar Programação?

Silva, M. N. P. Soma dos ângulos internos de um polígono regular. https://mundoeducacao.bol.uol.com.br/matematica/soma-dos-angulos-internos-um-poligono-regular.htm#:~:targetText=Tem%20mais%20depois%20da%20publicidade%20%3B)&targetText=A%20soma%20dos%20%C3%A2ngulos%20internos,n%C3%BAmero%20de%20lados%20do%20pol%C3%ADgono.

Schwartz, M. S., & Fischer, K. W. (2004). Building general knowledge and skill: Cognition and microdevelopment in science learning. Cognitive developmental change: Theories, models, and measurement, 157-185.

Shitsuka, D. M., Pereira, A. S., Shitsuka, R., & Boghi, C. (2019). Aprendizagem ativa de programação em turmas de engenharia: uma pesquisa-ação. Research, Society and Development, 8(3), 01-19.

Published

19/07/2022

How to Cite

CASTRO, F. R. .; CRUZ, F. M. da . Programming logic teaching through abstract problems with plane geometry content. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 9, p. e58811929683, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i9.29683. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/29683. Acesso em: 19 apr. 2024.

Issue

Section

Education Sciences