Brazility on the scene at the artistic show at the Closing Ceremony of the Rio 2016 Olympic Games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v11i13.35574

Keywords:

National Identity; Olympic Games; Rio 2016; Closing Ceremony; Artistic show.

Abstract

The first edition of the Olympic Games in South America raised several focuses of investigation, among them the segment of artistic shows, called opening and closing ceremonies. Those events are responsible for the largest audiences within the Olympic mega-event and serve as identity flag-bearers for the host nation. This study launched itself into decoding symbologies of Brazilian national identity in the artistic show of the Closing Ceremony of the Rio 2016 Olympic Games, through the lens of the “Moving Images Analysis” method based on the epistemology of the Peircean semiotics. An exploratory and descriptive qualitative approach was used, based on bibliographic and documental surveys. The results indicate that the closing ceremony traversed through Brazilian art in its multiple forms, from cave paintings and engravings, indigenous handicrafts, European cultural heritages, to contemporary artists such as Roberto Burle Marx. The show also has a greater range of attributes of national identity in the sound segment when compared to the opening ceremony, including musical rhythms such as carnival marches, maxixe, xaxado, indigenous tunes and classical music.

References

Bauer, M. W., & Gaskell, G. (Orgs). (2015). Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: um Manual Prático. Petrópolis: Vozes.

Castells, M. (2018). O Poder da Identidade (Vol. 2 A Era da Informação: Economia, Sociedade e Cultura). São Paulo: Paz & Terra.

Comitê Olímpico Internacional. 2017. Global Broadcast and Audience Report: Olympic Games Rio 2016. https://stillmed.olympic.org/media/Document%20Library/OlympicOrg/Games/Summer-Games/Games-Rio-2016-Olympic-Games/Media-Guide-for-Rio-2016/Global-Broadcast-and-Audience-Report-Rio-2016.pdf#_ga=2.228054621.1950544600.1525838279 1626902259.1522870456.

Comin, A. A. (2017). O futuro Não é Mais o que Costumava Ser: a Crise Brasileira em Perspectiva Internacional. Novos Estudos, São Paulo, 59-70. https://novosestudos.com.br/wp-content/uploads/2017/06/O-FUTURO-N%C3%83O-%C3%89-MAIS-O-QUE-COSTUMAVA-SER-Alvaro-A.-Comin.pdf.

Coubertin, P. (2015). Olimpismo: Seleção de Textos. Lausanne: Comitê Internacional Pierre de Coubertin. http://coubertin.org/docs/PdC-Olimpismo.pdf.

Fausto, B. (2015). História do Brasil. São Paulo: Edusp.

Hall, S. (2014). A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina.

Kanitz, H. G., & Sousa, G. V. (2017). O Uso das Rendas de Bilros como Elemento da Identidade Cultural para Fomentar o Turismo em Ilha Grande, Piauí, Brasil. International Journal of Scientific Management and Tourism, 3(03), 313-332.

Kerber, A. (2006). Carmen Miranda entre Representações da Identidade Nacional e de Identidades Regionais. Artcultura, 7(10), 121-132. http://www.seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/1288.

Lattipongpun, W. (2010). The Origins of the Olympic Games’ Opening and Closing Ceremonies: Artistic Creativity and Communication. Intercultural Communication Studies, 19(01), 103-120.

Lipovetsky, G., & Serroy, J. (2015). A Estetização do Mundo: Viver na Era do Capitalismo Artista. São Paulo: Companhia das Letras.

Pécaut, D. (1990). Os Intelectuais e a Política no Brasil: Entre o Povo e a Nação. São Paulo: Editora Ática.

Peirce, C. S. (2017). Semiótica. São Paulo. Editora Perspectiva.

Pereira, M. (2016). Rio 2016: Batuque no Hino Nacional reafirma identidade afro-brasileira. https://jc.ne10.uol.com.br/canal/cultura/noticia/2016/08/22/rio-2016-batuque-no-hino-nacional-reafirma-identidade-afro-brasileira-249746.php.

Perinotto, A. R. C. et al. (2021). The Influence of Cinema in the Formation of Brazil’s Image Abroad. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 20(39), 33-55. https://doi.org/10.22395/angr.v19n39a2.

Pessis, A., Guidon, N. (2007). Serra da Capivara National Park, Brazil: cultural heritage and society. World Archaeology, 39(03), 406-416. http://dx.doi.org/10.1080/00438240701504676.

Ramos, A., & Ramos, L. (1948), A Renda de Bilros e sua Aculturação no Brasil. Rio de Janeiro: Publicações de Etnografia e Etnologia.

Ribeiro, A. M. (2011). Darcy Ribeiro e o Enigma Brasil: um Exercício de Descolonização Epistemológica. Sociedade e Estado - Dossiê: Pensamento Social Brasileiro e Latinoamericano, 26(02). https://doi.org/10.1590/S0102-69922011000200003.

Rio 2016. (2016). Media Guide Cerimônia de Encerramento dos Jogos Olímpicos Rio 2016. Rio de Janeiro: Comitê Organizador Rio 2016.

Rose, D. (2015). Análise de Imagens em Movimento. In: Bauer, M. W., Gaskell, G. (Orgs.). Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: um Manual Prático. Petrópolis: Vozes. Cap. 14. 343-364.

Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, M. P. B. (2013). Metodologia de Pesquisa. Porto Alegre: Penso.

Schwarcz, L. M., & Starling, H. M. (2015). Brasil: Uma Biografia - Com Novo Pós-escrito. São Paulo: Companhia das Letras.

Silva, B. O. Arte e Encantamento no Desvelar Simbólico da Identidade Nacional na Cerimônia de Abertura dos Jogos Olímpicos Rio 2016. (2019). Dissertação (Mestrado) - Curso de Turismo e Hotelaria, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI, Balneário Camboriú. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.13911.29604/3.

Silva, B. O., Pereira, Y. C. C., & Tricárico, L. T. (2021). Análise de Imagens em Movimento como Método de Pesquisa Qualitativa com Mídias Audiovisuais. In: Livro de Resumos 2021 - XX Seminário de Iniciação Científica e IX Mostra Científica de Integração Pós-Graduação e Graduação. Itajaí: Universidade do Vale do Itajaí - Univali. https://www.researchgate.net/publication/355199055_Analise_de_Imagens_em_Movimento_como_Metodo_de_Pesquisa_Qualitativa_com_Midias_Audiovisuais.

Silva, B. O., Pereira, Y. C. C., & Tricárico, L. T. (2020). A Espetacularização de Identidades Nacionais em Cerimônias de Abertura dos Jogos Olímpicos. Comunicação & Informação, 23(01), 01-21. http://dx.doi.org/10.5216/ci.v23.66239.

Silva, B. O., Pereira, Y. C. C., & Tricárico, L. T. (2019). O Desvelar Simbólico da Identidade Nacional na Cerimônia de Abertura dos Jogos Olímpicos Rio 2016. Razón y Palabra, 23(105), 503-584. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1586.

Unesco. (2022). Rio de Janeiro: Carioca Landscapes Between the Mountain and the Sea. https://whc.unesco.org/en/list/1100.

Unesco. (2022). Serra da Capivara National Park. https://whc.unesco.org/en/list/606/#:~:text=Many%20of%20the%20numerous%20rock,human%20communities%20of%20South%20America.

Yin, R. K. (2015). Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman.

Yogeeswaran, K., & Dasgupta, N. (2014). Conceptions of National Identity in a Globalised World: Antecedents and Consequences. European Review Of Social Psychology, 25(01), 189-227. https://doi.org/10.1080/10463283.2014.972081.

Zapata, M. (2019). O teatro e nossa América. Urdimento, 1(22), 259-266. http://dx.doi.org/10.5965/1414573101222014259.

Cerimônia de Abertura dos Jogos Olímpicos Rio 2016. Direção de Andrucha Waddington, Daniela Thomas & Fernando Meirelles. International Olympic Committee, 2016. (249 min.), son., color. https://www.youtube.com/watch?v=N_qXm9HY9Ro&t=1597s.

Cerimônia de Encerramento dos Jogos Olímpicos Rio 2016. Direção de Rosa Magalhães. International Olympic Committee, 2016. (173 min.), son., color. https://www.youtube.com/watch?v=ssc5eLjLoMQ&t=155s.

Published

08/10/2022

How to Cite

SILVA, B. de O. da .; TRICÁRICO, L. T. .; PEREIRA , Y. C. C. .; SILVA, E. C. G. e . Brazility on the scene at the artistic show at the Closing Ceremony of the Rio 2016 Olympic Games. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 13, p. e330111335574, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i13.35574. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/35574. Acesso em: 20 apr. 2024.

Issue

Section

Human and Social Sciences