Confluences between poetry and photography in “Auto-retrato”, by Laís Corrêa de Araújo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.3918

Keywords:

Poesía; Fotografía; Confluencias; Representación.

Abstract

This researcg, of an essentially qualitative nature, aims to provoke reflections on the confluences existing between poetic and photographic making. Therefore, it takes as a base a text by the modern writer Laís Corrêa de Araújo, which is the poem “Auto-retrato”, extremely significant to think about the connections between these two sign modalities - photography and poetry, as complex instruments of immobilization of the instant that problematize the complex temporal tension that encloses past and present, as well as the question of perception, representation, reflection and refraction of the reality. Hereupon, photographic image and poetic word are amalgamated as two forms of representation that merge and become transfigured into a photographic word and poetic image, in order to allow the glimpse of the “behavior” of the image before a subjective perspective, constructed and, therefore, manipulable, both in verbal and light writing.

Author Biography

Renata Maurício Sampaio, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais

Licenciada em Letras/Português pela Universidade Estadual de Montes Claros, Bacharela em Direito pela Universidade Estadual de Montes Claros, Mestre em Estudos Literários pela Universidade Estadual de Montes Claros, Doutora em Estudos de Linguagens pelo Centro Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais. Atua como docente efetiva do ensino básico, técnico e tecnológico do Intituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais.

References

Araújo, LC. (2004). Inventário: 1951/2002. Belo Horizonte: Ed. UFMG.

Barthes, R. (1984). A câmara clara. Trad. Júlio C. Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Barthes, R. (2004). O rumor da língua. Trad. Mário Laranjeira. SPaulo: Martins Fontes, 2004.

Bosi, V. (2003). Objeto urgente (prefácio). In: Freitas Filho, Armando. Máquina de escrever: poesia reunida e revista. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 5-25.

Burke, P. (2017). Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência histórica. São Paulo: Editora Unesp.

Deleuze, G. (2013). A imagem-tempo: cinema 2. Trad. Eloisa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense.

Katanosaka, VY. (2015). Autorretrato: Fotografia: Reflexão. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. Recuperado em 10 de Abril, 2020, http://tede.mackenzie.br/jspui/handle/tede/1927.

Kossoy, B. (2005). Fotografia e memória: reconstituição por meio da fotografia. In: Samain, Etienne (Org.). O fotográfico. São Paulo: Hutec/ Senac, 39-45.

Krauss, R. (1990). O fotográfico. Trad. Anne Marie Davée. Paris: Editions Macula.

Lakatos, EM & Marconi, MA. (2003). Fundamentos de metodologia científica. 5.ed. São Paulo: Atlas.

Lejeune, P. (2008). O pacto autobiográfico: de Rousseau à Internet. Trad. Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: UFMG.

Machado, A. (2015). A ilusão especular: uma teoria da fotografia. São Paulo: Gustavo Gili.

Navas, AM. (2017). Fotografia & poesia (afinidades eletivas). São Paulo: Ubu Editora.

Paz, O. (1972). Signos em rotação. São Paulo: Perspectiva.

Pereira, AS, Shitsuka, DM, Parreira, FJ & Shitsuka, R. (2018). Metodologia da pesquisa científica. [e-book]. Santa Maria. Ed. UAB/NTE/UFSM.

Voloshinov, V. [Bakthin, M.]. (1979). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi. São Paulo: HUCITEC.

Published

18/05/2020

How to Cite

SAMPAIO, R. M. Confluences between poetry and photography in “Auto-retrato”, by Laís Corrêa de Araújo. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 7, p. e343973918, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i7.3918. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3918. Acesso em: 19 apr. 2024.

Issue

Section

Human and Social Sciences