Woman’s representations in the scholar context back at the 50s: a study on the film “Mona Lisa Smile”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5152

Keywords:

Cinema; Education; Genre; Woman/Teacher.

Abstract

The study aims to analyze the representation of professors in the collective imaginary, starting from the cinema. This research was set off by selecting the North-American film Mona Lisa Smile (2003), intending to discuss perspectives about gender, reflecting about how the feminine stereotype, which is related to tenderness and maternity, is attached to the professor’s image in the 1950s. Therefore, two scenes of the film were analyzed with the intention of addressing the cinematographic discourse, in order to find possible answers for the questions of this work. As to theoretical support, we sought reflections about cinema, gender and the professor woman on authors such as Duarte (2000), Martin (2005), Beauvoir (1970), Butler (2010), Saffioti (2004) and Strey (1997). The results concluded that the cinematographic art, starting from the analyzed film, concerns itself on representing the fight for equal rights, autonomy and freedom for women within the labor context.

Author Biographies

Ana Eliza Trajano Soares, Universidade Federal

Docente da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) e do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO) da associação entre a Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), a Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) e o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN).

Edilana Carlos da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Brasil

References

Beauvoir, S. (1980). O segundo sexo: a experiência vivida. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Beauvoir, S. (1970). O segundo sexo: fatos e mitos. 4. ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro.

Borges, F. T. (2012). A professora que vemos nos filmes: construção identitária e significados da docência. Caderno CEDES, Campinas, 32 (88), 303-317. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v32n88/a04v32n88.pdf. Acesso em: 20 jan. 2018.

Butler, J. (2010). Problema de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Costa, F. C. (2006). Primeiro cinema: vanguardas dos anos 1920. In: Mascarello, F. (Org.). História do Cinema Mundial. Campinas-SP: Papirus, 17-44.

Duarte, R. 2000. A pedagogia da imagem fílmica: filmes como objeto de pesquisa em educação. Cadernos de Antropologia e Imagem, Rio de Janeiro, 10(1), 103-124.

Faria, N.; Nobre, M. (2007). O que é ser mulher? O que é ser homem? Subsídios para uma discussão das relações de gênero. Contag, Brasília.

Fischer, R. M. B. (2018). A subjetividade como resistência às formas de sujeição: o cinema na educação. FAP Revista Científica de Artes, Curitiba, 18 (1), p. 1-294.

Foucault, M. (1999). Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes.

Louro, G. L. (1997). Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

Martin, M. (2005). Linguagem Cinematográfica. Trad. Lauro António/Maria Eduarda Colares. Lisboa, Portugal: Dinalivro.

Mascarello, F. (Org.). (2006). História do Cinema Mundial. Campinas: Papirus.

Saffioti, H. I. B. H. (2004). Gênero, patriarcado, violência. São Paulo: Fund. Perseu Abramo.

Scott, J. (1992). Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, 15 (2), 71-99.

Silva, M. H. A., Perez, I. L. (2009). Docência no Ensino Superior. In: Barbosa, R. C., Alfonsi, Selma O., Placco, V. M.N.S. (Org.). Representações sobre a docência: a construção da identidade profissional. Curitiba: IESDE, p. 1-9.

Strey, M. N. (1997). Mulher: estudos de gênero. São Leopoldo, Florianópolis: Universidade do Vale do Rio dos Sinos.

Filmografia

O Sorriso de Monalisa. Direção de Mike Newell. Estados Unidos da América (EUA): studio Revolution Studios e Columbia Pictures, 2003. 1 DVD (113min).

Published

05/07/2020

How to Cite

SOARES, A. E. T.; SILVA, E. C. da; SILVA, F. V. da. Woman’s representations in the scholar context back at the 50s: a study on the film “Mona Lisa Smile”. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 8, p. e291985152, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i8.5152. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5152. Acesso em: 18 apr. 2024.

Issue

Section

Human and Social Sciences