National Program for Improving Access and Quality in Primary Care: trends in Brazilian theses and dissertations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v9i11.10332

Keywords:

Basic attention; Evaluation of health services; Evaluation of health research; Education in nursing.

Abstract

This study aims to identify the tendencies of Brazilian theses and dissertations in the theme of the National Program for Improving Access and Quality of Primary Care. This is a systematic review of the literature, carried out in the databases of the Coordination Portal for the Improvement of Higher Level Personnel, in the Catalogs of the Center for Nursing Studies and Research and in the database of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology. It was identified 185 studies, of which, 116 were evaluated, contemplating 22 theses and 92 dissertations. In the research universe, there is a constant increase on the subject from 2013, from 09 to 55 studies in 2016, comprising 23 Postgraduate Programs, concentrated in Regions of Brazil. The researches have presented evidences of the effectiveness of the program and the reflexes in the services of health in the Basic Attention, highlighting the potential of the PMAQ-AB in inducing to the improvements.

Author Biographies

Isabel Cristine Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria

Nurse. Doctoral student of the Nursing Graduate Program at the Federal University of Santa Maria / RS.

Bruna Marta Kleinert Halberstadt, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Enfermeira. Mestranda do Programa de Pós-
Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul/RS.

Elisa Rucks Megier, Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeira, Especialista em Atenção Primária à Saúde com ênfase em Estratégias Saúde da Família, Mestre em Enfermagem, doutoranda do Programa de Pós Graduação em Enfermagem/UFSM e integra o Grupo de Ensino Pesquisa e Extensão em Saúde Coletiva/UFSM.

Rafael Marcelo Soder, Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeiro. Doutor em Enfermagem. Docente no Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria/RS, Campus Palmeira das Missões.

Teresinha Heck Weiller, Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeira. Pós Doutora em Enfermagem em Saúde Pública Docente no Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria/RS.

References

Andrade, R. T. S. (2013). Processo de implantação do programa de Melhoria de Acesso e Qualidade da Atenção Básica (PMAQ-AB) no município de Amargosa – BA: avanços e desafios no cotidiano das equipes de saúde da família. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana.

Araujo, W. R. M. (2015). Internações por condições sensíveis à Atenção Primária no Brasil: análise hierarquizada de fatores de contexto, estrutura e processo de trabalho. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Maranhão, São Luís.

Barbosa, M. G. (2015). Olhares da educação permanente em saúde na estratégia de saúde da família e no programa nacional de melhoria do acesso e da qualidade da atenção básica (PMAQ-AB). (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande Do Sul, Porto Alegre.

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições.

Bonfim, D. (2014). Planejamento da força de trabalho de enfermagem na Estratégia de Saúde da Família: indicadores de carga de trabalho. (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.

Brandão, G. C. G. (2014). O processo de trabalho das equipes de saúde da família de Campina Grande – PB. (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.

Brasil. (2011). Programa Nacional de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica (PMAQ). Recuperado de http://189.28.128.100/dab/docs/portaldab/documentos/pmaq/prt_1654_19_07_2011.pdf

Brasil. (2012). Programa Nacional de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica (PMAQ): manual instrutivo. Recueprado de http://dab.saude.gov.br/portaldab/biblioteca.php?conteudo=publicacoes/pmaq

Brasil. (2015). Manual instrutivo do Pmaq para as equipes de Atenção Básica (Saúde da Família, Saúde Bucal e Equipes Parametrizadas) e Nasf. Recuperado de http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/manual_instrutivo_pmaq_atencao_basica.pdf

Brum, C. N., Zuge, S. S., Rangel, R. F., Freitas, H. M. B., & Pieszak, G. M. (2015). Revisão narrativa da literatura: aspectos conceituais e metodológicos na construção do conhecimento da enfermagem. Lacerda MR, Costenaro RGS. Metodologias da pesquisa para a enfermagem e saúde. Porto Alegre: Moriá.

Cavalcante, V. C. R. (2014). Programa de Melhoria do Acesso e Qualidade da Atenção Básica do SUS (PMAQ-AB): análise da estrutura das Unidades Básicas de Saúde do Maranhão. (Dissertação de Mestrado). Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro.

Chimara, M. B. (2013). Percepção dos gestores de unidades básicas de saúde com estratégia saúde da família do município de São Paulo sobre a implantação do programa nacional de melhoria do acesso e da qualidade na Atenção Básica (PMAQ-AB). (Dissertação de Mestrado Profissional). Universidade Nove de Julho, São Paulo.

Coutinho, L. R. P. (2015). Acolhimento aos Usuários na Atenção Primária À Saúde. (Dissertação de Mestrado). Fundação Universidade Federal de Mato Grosso Do Sul, Campo Grande.

Engel, R. H. S. (2015). Avaliação do PMAQ sob a ótica dos gestores municipais de saúde no interior do Rio Grande Do Sul. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.

Gois, L. P. (2014). Meps-Online: Modelo de Educação Permanente em Saúde Para Equipes da Estratégia Saúde da Família. (Dissertação de Mestrado Profissional). Fundação de Ensino e Pesquisa em Ciências da Saúde, Brasília.

Goldbaum, A. (2014). O processo de avaliação do Programa Nacional de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica (PMAQ-AB) para saúde bucal no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). (Dissertação de Mestrado).Universidade de São Paulo, São Paulo.

Gomes, W. S. (2013). Programa de Melhoria do Acesso e Qualidade da Atenção Básica: reflexões sobre o papel da avaliação na efetivação da integralidade em saúde. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

Karbage, J. P. (2015). Avaliação na atenção primária: experiência de aplicação da autoavaliação para melhoria do acesso e da qualidade – AMAQ no município de Fortaleza. (Dissertação de Mestrado Profissional). Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza.

Linhares, P. H. A. (2013). Avaliação do Processo de Implantação do Programa Nacional do Acesso e Qualidade (PMAQ) no estado do Ceará. (Dissertação de Mestrado).Universidade Federal Do Ceará, Sobral.

Lopes, E. A. A. (2013).O Programa Nacional de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica e seu Potencial de Gerar Mudanças no Trabalho dos Profissionais. (Dissertação de Mestrado Profissional).Universidade De Brasília, Brasília.

Machado, J. F. F. P. (2015). Análise da educação permanente em saúde no cotidiano da Atenção Básica do SUS em Mato Grosso do Sul. (Dissertação de Mestrado Profissional). Fundação Universidade Federal de Mato Grosso Do Sul, Campo Grande.

Melo, L. M. F. (2015). Apoio Institucional em Saúde: desafios para democratização na Atenção Básica. (Tese de Doutorado). Universidade Federal Do Rio Grande Do Norte, Natal.

Mota, R. R. A. (2015). A avaliação da atenção básica e o trabalho dos agentes comunitários de saúde: implantação do PMAQ-AB na região do Médio Paraíba Fluminense. (Tese de Doutorado). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Oliveira, C. C. (20124). Atenção Básica em Assentamentos Rurais: campo fértil para a integralidade? (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal Do Rio Grande Do Sul, Porto Alegre.

Paiva, C.H.A. & Teixeira, L.A. (2014). Reforma Sanitária e a criação do Sistema Único de Saúde: notas sobre contextos e autores. História, Ciências, Saúde, 21(1), 15-35.

Pellense, M. C. S. (2013). Satisfação dos Usuários e a Qualidade da Atenção Primária à Saúde no Rio Grande do Norte. (Dissertação de Mestrado Profissional). Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro.

Piancastelli, C. H. (2015) Estratégia Saúde da Família diante da qualificação do acesso e cuidado: desvelando cenários e revelando encontros e desencontros. (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto.

Pinto, H. A. (2014). Múltiplos olhares sobre e a partir do Programa Nacional de Melhoria do Acesso e Qualidade. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande Do Sul, Porto Alegre.

Pinto, H. A., Sousa, A. N. A. D., & Ferla, A. A. (2014). O Programa Nacional de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica: várias faces de uma política inovadora. Saúde em Debate, 38, 358-372.

Pozzer, L. (2015). Sistema de informação da Atenção Básica como ferramenta para a construção do perfil epidemiológico em saúde. (Dissertação de Mestrado Profissional). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.

Rother, E. T. (2007). Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta paulista de enfermagem, 20(2), v-vi.

Santos, N. M. L. (2015). Formação em Saúde da Família e sua associação com desempenho em processos de trabalho das equipes de saúde bucal da Atenção Básica: uma análise dos dados do PMAQ-AB Porto Alegre. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande Do Sul, Porto Alegre.

Senna, M. H. (2013). O uso do sistema de informação da Atenção Básica pelos enfermeiros no planejamento local em saúde. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Silva, N. S. (2015) A política e a organização da Atenção Básica no município do Rio de Janeiro de 2009 a 2013. (Dissertação de Mestrado). Fundação Oswaldo Cruz, Rio De Janeiro.

Sodre, R. L. R. (2015). Atenção Básica ao pré-natal e puerpério no estado de Goiás. (Dissertação de Mestrado Profissional). Universidade Federal De Goiás, Goiânia.

Vieira, A. G. (2015). A Implantação do Programa Nacional de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica (PMAQ-AB) em Unidades da Estratégia Saúde da Família no Município de Petrópolis, Estado do Rio de Janeiro. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estácio De Sá, Rio de Janeiro.

Published

27/11/2020

How to Cite

OLIVEIRA, I. C. .; HALBERSTADT, B. M. K. .; MEGIER, E. R. .; SODER, R. M. .; WEILLER, T. H. . National Program for Improving Access and Quality in Primary Care: trends in Brazilian theses and dissertations. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 11, p. e58091110332, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i11.10332. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/10332. Acesso em: 26 apr. 2024.

Issue

Section

Health Sciences